מיומנויות חברתיות- כישורים חברתיים אצל ילדים

מה הם כישורים חברתיים ומיומנויות חברתיות?

 
כישורים חברתיים, או מיומנויות חברתיות כוללות מכלול של יכולות וכישורים בכל תחומי ההתפתחות של הילדים. כישורים חברתיים הנם היכולות לשחק, להתחלק בשיחה, לרכוש חבר, להזמין חבר, להיות מוזמן.
 
כישורים חברתיים כוללים גם יכולות רגשיות כמו להבין רגשות, לפרש שפת גוף, להבין צרכים ומניעים של האחר, יכולת לבטא רגשות. כישורים חברתיים כוללים גם יכולות וויסות לווסת עוצמת תגובה, לדעת מתי נכון לתקשר עם מישהו ומתי לא, היכולת לווסת מגע, להתאים את המרחב האישי בהתאם לאחר.
 
כישורים חברתיים כוללים גם יכולות לקשב וקליטת אינפורמציה, יכולת להתרכז בעיקר ולעבור מאדם לאדם תוך העברת קשב, יכולת לנהל קשב, לתכנן, לרסן תגובות, להביא בחשבון כמה נתונים ולפעול לכוון מטרה.
 
ישנם ילדים שהנם לקויי קשב והם ממוקדים מדי או מפוזרים מדי. דוגמא: ילד יכול כל פעם להתמקד בדבר אחד בלי להבין את התמונה השלמה ובכך לפגום ביכולת שלו להגיב בצורה נכונה לסיטואציה חברתית. או ילד שאינו שם לב לכל הפרטים, או ילדים שמתקשים ללמוד מאירוע ולתקן.
 
כישורים חברתיים כוללים גם יכולות תחושתיות ותנועתיות, ילדים שנגיעה שלהם יכולה להכאיב מבלי שהם מרגישים שהם מגיבים בעוצמה פיזית או ילדים שמתקשים לשחק כדורגל.
 
כישורים חברתיים כוללים יכולות שפתיות תקינות שבהן לילד יש היגוי תקין, אוצר מילים ויכולת להגיד משפטים בנויים תחבירית בצורה נכונה, כך שההתבטאות שלהם מצליחה להבהיר את רגשותיהם ומחשבותיהם. לעתים ילדים ששפתם מצומצמת יתקשו לבטא עצמם והם יכולים להביע את עצמם בהתנהגות שלא תמיד מובנת לאחרים וזוכים ליחס לא נכון מהסביבה.
 
כישורים חברתיים כוללים יכולות שכליות כמו זיכרון, יכולת לפענח מה שרואים ומה ששומעים בצורה נכונה, לעבד ברצף תגובות שונות.
 
מיומנויות חברתיות וכישורים חברתיים עומדים בראש המגדל שבסיסו הוא התפתחות תקינה בכל המישורים: מוטורית, תחושתית, תנועתית, קוגנטיבית, שפתית, מילולית, חזותית, קשב וריכוז. לכן, כשיש קשיים חברתיים, אנחנו מנסים לפענח, באיזה תחום נמצאת נקודת החולשה בהתפתחות של הילד, שהובילה לקשיים בהתפתחות מיומנויות חברתיות ו כישורים החברתיים.